Skip to content

Incidenten. Juliaan Andeweg: Finna Leave The House/Finna Go To The Studio; Stroom, Den Haag

12 mei 2014

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Als je om je heen kijkt, naar binnen, naar buiten of naar jezelf, dan kijk je naar zaken en dingen die opgebouwd zijn uit scheikundige elementen. Of het nou om je eten en je drinken gaat of om de lucht die je inademt, de kastanjeboom die buiten staat te bloeien, de krijsende meeuwen, je laptop of jezelf, zo’n negentig scheikundige elementen in oneindige combinaties zorgen ervoor dat alles is, zoals het is en ook zo veranderlijk is, zoals het is. Aan een aantal van die zaken gaat een denkproces vooraf voordat die zaken gemaakt kunnen worden, zoals je eten en drinken, de genoemde laptop enzovoort.  Daarnaast wekken al die dingen en wezens ook nog eens denkprocessen op. In je hoofd bestaan al die zaken dus uit veel meer dan alleen die chemische elementen, immers, gedachten en ideeën over al het waarneembare en maakbare kunnen schier oneindig zijn. En al die ideeën en denkprocessen worden weer mogelijk gemaakt door die scheikundige elementen. Je ziet, in feite is het stoffelijke niet van het geestelijke te scheiden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De bescheiden presentatie Finna Leave The House/Finna Go To The Studio bij Stroom Den Haag van Juliaan Andeweg gaat onder meer daarover. De presentatie in het wandmeubel van Stroom is in zijn compleetheid op te vatten als een installatie. Andeweg combineert een aantal voorwerpen: kunstvoorwerpen of onderdelen daarvan, maar ook gebruiksvoorwerpen, boeken en een ansichtkaart. Ze staan met een zekere vanzelfsprekendheid in de houten schappen aan de wand van Stroom. Daarmee fungeert de wand als een kruising tussen een uitstalruimte en een berguimte. Maar de voorwerpen zijn te nadrukkelijk aanwezig om simpel opgeborgen te zijn in de schappen. De voorwerpen daartussen die niet anders dan als kunstwerken te omschrijven zijn, vallen juist daardoor op.

Juliaan Andeweg 03

Een aantal andere voorwerpen hebben direct iets te maken met die kunstwerken, zoals de verfspuitbussen. Andere zaken als de boeken en de ansichtkaart kunnen dienen als inspiratiebronnen. Zij vertegenwoordigen de gedachten die leiden tot de kunstwerken. Maar Andeweg maakt duidelijk dat die gedachten vermengd worden met het materiële van de kunstwerken. De praktische objecten hebben een even prominente plaats in het geheel als de boeken en de ansichtkaart. Gedachten kunnen niet zonder materiaal in de beeldende kunst, ondanks dat men al decennia geleden dat idee trachtte te ontkennen.

Juliaan Andeweg 04

Maar dan die kunstwerken zelf. Zijn het voltooide of onvoltooide werken? Zijn het onderdelen? Overblijfselen? Zijn het werken waarover Andeweg nog na moet denken? Of dingen die hij verworpen heeft, maar die hij, om wat voor reden dan ook, niet weg doet? Andeweg heeft het laatste jaar meerdere van dit soort gevouwen en gegolfde objecten gemaakt, waarin steeds een zekere spanning is tussen de kleur en het gewelfde oppervlak. Die zijn inmiddels tentoongesteld geweest in uiteenlopende ruimtes en in verschillende combinaties, waaronder met name met werken van andere kunstenaars. Met hun gekleurde oppervlakken, die weliswaar niet met kwasten en penselen beschilderd zijn, hebben zij de uitstraling van een schilderij, maar met hun welvingen zijn zij eerder objecten of heel dunne sculpturen. Het zijn werken die het vermogen hebben met minimale middelen een karakter te krijgen en de beschouwer uit te nodigen ze vanuit verschillende standpunten te bekijken.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

In de installatie bij Stroom, geven zij, in combinatie met de andere objecten, het idee overblijfselen te zijn van een performance. En dat idee zit er natuurlijk niet ver naast. Immers, Andeweg is in de weer geweest met deze kunstobjecten en heeft daarvoor de andere objecten gebruikt. Daarvoor heeft hij onder meer de mallen gebruikt, waarvan er eentje op de grond ligt. Daarachter in het lage schap ligt een pakje boter, gebruikt om de mal te isoleren van het kunstwerk. Gebrek aan middelen veroordeelt de kunstenaar tot Zeeuws Meisje. En elders staan wat tekeningetjes van ladders met regenboogkleurige sporten. De regenboog overbrugt in de alchemie de aardse en hemelse sferen en de ladder kun je als symbool zien van het ontstijgen van het dagelijkse bestaan, min of meer het ontwaken daaruit en zo het bereiken van meer inzicht. Met andere woorden, Andeweg is niet alleen in de weer geweest met de kunstwerken en hun materiaal maar ook met de ideeën die daar, wat hem betreft, mee samenhangen en de werken hun waarde geven.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zo geeft Andeweg een idee van wat er zich in zijn atelier en in zijn hoofd afspeelt. Nu kun je dat als kunstenaar ook anders zichtbaar maken. Je kunt de kijkers uitnodigen op je atelier, je kunt je atelier en je activiteiten op foto of op film vastleggen en zo zijn er meer mogelijkheden. Maar gaat het Andeweg er dan om, om mensen zijn atelier te laten zien? Waarschijnlijk niet. De ruime opdracht van Stroom is aan de kunstenaar om in het wandmeubel te laten zien wat hem of haar bezighoudt. En dat is in het geval van Andeweg niet diens atelier, maar dat zijn de objecten en de ideeën. Hij laat met een aantal objecten zien, hoe hij probeert de stoffelijke en de geestelijke wereld te mengen en hoeveel waarde hij hecht aan juist dat proces. Hij laat de invalshoek zien van waaruit dat gebeurt en waar dat toe leidt. Hij laat de kunstwerken (en of ze nu af zijn of niet, dat doet er in feite niet toe) zien als incidenten in een ruimte van denken en maken. Maar vooral ook in een ruimte waarin de kijker zelf kan denken en in het hoofd maken. En zo is de presentatie dus tot een installatie geworden die ook de kijker kan inspireren.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Klik op de plaatjes voor een vergroting.

Bertus Pieters

Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: