Skip to content

Tussen einde en begin #11: On Kawara

13 juli 2014

 

1995, Kawara, On, Thanatophanies, gravures papier, 44,5x34,5, privécollectie

1995, Kawara, On, Thanatophanies, gravures papier, 44x35, privécollectie

Thanatophanies, een portfolio van de dan nog heel jonge On Kawara (1955-56).

1958, Kawara, On, Work, inkt papier, 60,5x45, privécollectie
Bij deze inkttekening*) denk je misschien niet aan het werk van On Kawara (1933 – 2014), maar hij maakte

1967, Kawara, On, Sept.10,1967, liquitex doek, 33x43, privécollectiehaar in 1958. Hij zal toen een jaar of vijfentwintig zijn geweest. Hij overleed donderdag, 10 juli, in New

1968, Kawara, On, 100 Year Calender, offset op oliedoek, 51x96, privécollectie

1968, Kawara, On, 100 Year Calender, offset papier, 51x96, Kemper Art Museum, St. Louis

York. Bij deze een kleine bloemlezing van zijn werk vanaf de tweede helft van de jaren zestig. Het

1971, Kawara, On, Nov.22,1971, liquitex doek op kartonnen doos, 25x33, privécollectiewerk spreekt op een bijzondere manier voor zich. Het duidt tijd en plaats aan. Maar het is daardoor

1972, Kawara, On, Mar.17,1972, liquitex doek op kartonnen doos, 25,5x33, privécollectie

ook persoonlijk. Je kent het verschijnsel wel van mensen die hun naam of een datum in een boom

1973, Kawara, On, I am still alive, geschreven telegrammen, 15x21, MoMA, New York

krassen of op een muur zetten. Zij maken kleine aandenkens aan zich zelf, aan de tijd dat zij

1974, Kawara, On, Apr.7,1974, liquitex doek op kartonnen doos & krantenknipsel, 20x25, privécollectie

de graffiti plaatsten en daarmee aan de omstandigheden van dat moment. On Kawara deed niet veel anders, behalve

1976, Kawara, On, I got up at, ansichtkaart, 9x14, privécollectie

1976, Kawara, On, I got up at, ansichtkaart, 9x14, privécollectie2

dat zijn werk niet plaatsgebonden was. Zijn data werden aangekocht als kunstwerken en hangen nu op plaatsen waarmee

1977, Kawara, On, Dec.20,1977, liquitex doek op kartonnen doos, 20x44, privécollectie
ze misschien niet veel te maken hebben. Dat wil zeggen, misschien herdefiniëren ze juist de plaatsen waar ze

1978, Kawara, On, Apr.8,1978, liquitex doek op kartonnen doos, 33x44, privécollectie
nu te zien zijn. En dan zijn er de tekenen van leven. “I’m still alive”. Je zou kunnen

1979, Kawara, On, Dec.12,1979, liquitex doek, 46x62,5, MoMA, New York

1979, Kawara, On, I am still alive, getypet telegram, 15x21, privécollectiezeggen dat het oeuvre van Kawara een soort ruggegraat van het geestelijk leven inhoudt: de persoonlijke feiten van

1980, Kawara, On, July4,1980, liquitex doek op kartonnen doos, 46x61, privécollectie
ziekte, geluk, verdriet zijn weggelaten uit het werk. Je ziet alleen de tijd voortschrijden en je ziet de

1981, Kawara, On, Nov.19,1981, liquitex doek op kartonnen doos & krantenknipsel NYT, 33x44,5, privécollectie
letterlijke tekenen van leven. Bij de term “levenskunstenaar” knikt en glimlacht iedereen altijd en de term wordt meestal

1982, Kawara, On, Feb.10,1982, liquitex doek op kartonnen doos, 46x62, privécollectie1982, Kawara, On, I am still alive, getypet telegram, 17x20,5, privécollectie
gebruikt voor iemand die op een bijzondere manier van het leven geniet. Dat schijnt zo uniek te zijn,

1983, Kawara, On, Nov.30,1983, liquitex doek, 25x33, privécollectie
dat onze glimlach impliceert dat wij bij zo iemand afsteken als grijze, saaie pieten die voor niets anders

1984, Kawara, On, Apr.7,1984, liquitex doek op kartonnen doos & krantenknipsel NYT, 22x27, privécollectie
geboren zijn dan de bevolkingsdichtheid te bevorderen. Of On Kawara zo’n levenskunstenaar was, is onbekend. Hij schuwde de

1986, Kawara, On, Jan.10,1986, liquitex doek op kartonnen doos, 25x33, privécollectie
publiciteit en liet zich ook nooit fotograferen. Misschien was hij erg ongelukkig, misschien ook juist niet. Het doet

1987, Kawara, On, May1,1987, liquitex doek, 155x226, privécollectie
er allemaal niet toe. Hij heeft geleefd en dat zullen we weten. Misschien is daarom op hem de

1989, Kawara, On, May10,1989, liquitex doek op kartonnen doos, 26x33, privécollectie

term levenskunstenaar wel veel meer van toepassing dan op allerlei bon vivants. Daar zit ook een daadwerkelijk artistiek,

1990, Kawara, On, Apr.24,1990, liquitex doek, 46x61, MoMA, New York
of misschien levenskunstig aspect aan: het voortdurend laten weten dat je er bent en dat de tijd verstrijkt

1991, Kawara, On, June4,1991, liquitex doek op kartonnen doos & krantenknipsel NYT, 25x33, privécollectie

heeft ook iets dramatisch en individueels. De tijdservaring is – zoals iedere ervaring – een persoonlijke en het is of

1993, Kawara, On, Mar.16,1993, liquitex doek op kartonnen doos & krantenknipsel, 21x26x4, SFMOMA, San Francisco
het oeuvre van Kawara dat juist benadrukt. Het benadrukt bovendien een persoonlijke ervaring die voor iedereen herkenbaar en

1995, Kawara, On, 27.Ág.1995, liquitex doek op kartonnen doos, 25x33, privécollectie

1995, Kawara, On, I am still alive, telegram envelop, 15x21, privécollectie

1995, Kawara, On, Jan.23,1995, liquitex doek op kartonnen doos & krantenknipsel NYT, 25x33, privécollectie

invoelbaar is. En dramatisch zijn natuurlijk de voortdurende tekenen van leven. Het is misschien wel de essentie van communicatie en lyriek.

1997, Kawara, On, Aug.20,1997, liquitex doek op kartonnen doos, 25,5x33, privécollectie

In 2009 verscheen Kawara op Twitter. Hij heeft zijn account blijkbaar zo ingesteld dat het iedere dag automatisch

1998, Kawara, On, Aug.3,1998, liquitex doek, 25x33, MOCA, Los Angeles
vermeldt: I AM STILL ALIVE #art. De kreet lijkt iedere dag een zucht van verlichting en dat bevordert

1999, Kawara, On, One Million Years, boek in twee delen, 15x11x4, MoMA, New York

1999, Kawara, On, Sept.6.1999, liquitex doek op kartonnen doos, 33x43, privécollectie

de dramatiek van zijn account. Sterker, ondanks zijn overlijden gaat het account gewoon door met iedere dag te

2000, Kawara, On, I am still alive, telegram envelop, 24x21, privécollectie

2000, Kawara, On, July6,2000, liquitex doek, 26x35, privécollectie
vermelden I AM STILL ALIVE #art! Moge het zo door blijven gaan. Iemand die Kawara’s account beëindigt, doet

2011, Kawara, On, Jan.14,2011, liquitex doek op kartonnen doos, 25x33, privécollectie

aan boekverbranding. Want de altijd zo anonieme Kawara spreekt nu nog steeds voor iedereen die zijn account aanklikt en daarmee zichzelf ook weer bevestigt ziet.

https://twitter.com/On_Kawara

(Klik op de plaatjes voor een vergroting)

Bertus Pieters

*) On Kawara (1933 – 2014), zonder titel (1958), inkt op papier, 60,5 x 45 cm., privécollectie.

Advertenties
One Comment
  1. Tanja Smit permalink

    Dankjewel, Bertus! Groet, Tanja

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: