Skip to content

Tussen einde en begin #18, Valeska Soares

1 juni 2016

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

In Adrift*) is een houten bootje geplaatst op een aantal spiegelende acrylplaten. Dat het specifiek om spiegelende, aan elkaar gelegde platen gaat, is duidelijk. De bomen die er langs staan, spiegelen zich in het oppervlak. Wanneer het geregend heeft, verspreidt stof en zand zich over de platen en wordt de weerspiegeling van de bomen een donker waas, terwijl andere delen vrij van stof blijven en de bebladerde takken weerspiegelen. Volgens het begeleidend schrijven zou de suggestie gewekt moeten worden dat de boot drijft op de gespiegelde bladeren, maar dat is afhankelijk van tijdstip en weerbeeld. Alleen al het door de regen op de platen gespoelde stof maakt dat die suggestie verloren gaat. Maar dat is niet erg.

Was het werk van een Cubaanse kunstenaar geweest, dan zou het gerefereerd kunnen hebben aan de oversteek die Cubanen maakten in bootjes naar de Verenigde Staten. Het werk is echter niet van een Cubaanse kunstenaar maar van de Braziliaanse Valeska Soares (1957) en vanuit Brazilië werd en wordt niet met bootjes heroïsch overgestoken. Op die manier kan een kunstwerk dus een nationale eigenheid krijgen of juist niet hebben.

Niettemin spreekt er een zekere eenzaamheid uit het werk. In een dobberend bootje hoort nu eenmaal iemand te zitten of gezeten te hebben. Hoewel er af en toe een voorbijganger in gaat zitten om zich lachend te laten fotograferen, ligt het bootje er in het algemeen verlaten bij.

Er is een zekere spanning tussen de duidelijke kunstmatigheid van de aan elkaar gelegde platen en de voorgestelde idee van een vlakke waterspiegel. Dat legt meer de nadruk op de ruimtelijkheid en de beperking van het werk. Het bootje ligt duidelijk niet in een immense zee, zelfs niet in een vijver, het ligt op een beperkte rechthoek. De weerspiegeling van de bomen maakt het werk echter groter dan het zelf is. Door de weerspiegeling, al is die nog zo dof, krijgen de acrylplaten een ruimtelijke, sculpturale werking en Adrift kan daarmee niet los gezien worden van de bomen eromheen en de hemel daarboven. Het bootje dobbert heel  plaatselijk rond in een enorme ruimte.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

(Klik op de plaatjes voor een vergroting)

Bertus Pieters

*) Valeska Soares (1957), Adrift (2016), houten boot op spiegelende acrylplaten. Deze zomer te zien op het Lange Voorhout in Den Haag, in het kader van de manifestatie Brasil, Beleza?!, georganiseerd door Museum Beelden aan Zee.

Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: