Skip to content

Tussen einde en begin #19, Sampson Wong Yu-hin en Jason Lam Chi-fai

7 juni 2016

《從現在開始,我們就是六十秒的朋友 Our 60-second Friendship Begins Now》 from mb09 on Vimeo.

In het monumentale animatiewerk Our 60-Second Friendship Begins Now van Sampson Wong Yu-hin en Jason Lam Chi-fai werden op de LED-toren van het International Commerce Centre in Hongkong, een aantal verschillende manieren van het passeren van een minuut getoond, onderbroken door twee spreuken: “You can’t change this fact” en “I will remember this minute”. Het maakte deel uit van het festival Human Vibrations, momenteel in Hongkong, maar het is door de organisatie verwijderd. Hyperallergic vroeg de kunstenaars om de redenen van verwijdering. Het zou weggehaald zijn omdat de kunstenaars vlak voor de opening van het festival het bericht hadden verspreid dat het werk ging over het aftellen van de tijd voor 1 juli 2047, wanneer het politiek-economische one-country-two-systems-concept in Hongkong zal komen te vervallen en de stad in principe bij China ingelijfd kan worden.

De kunstenaars werden door de organisatie beticht van contractbreuk, daar de enige verwijzing oorspronkelijk zou zijn naar de tweede film van Wong Kar-wai, Days of Being Wild (1990), diens eerste grote meesterwerk. In die film vraagt de hoofdrolspeler een vriendin samen met hem een minuut te zien verstrijken. De twee citaten, te lezen in het Engels en in het Chinees, komen uit de film.

Het werk werd verwijderd terwijl het uiterlijk ervan niet was veranderd. Alleen de referenties waren gewijzigd. Die waren eerder uitgebreid dan echt veranderd, zou je zeggen, want de verwijzing naar Wong Kar-wais film bleef natuurlijk óók voor de hand liggen.

Op zich leidden de twee spreuken in het kunstwerk al tot een fraai en poëtisch statement over het vergaan van de tijd. Maar daar waren de kunstenaars niet tevreden mee. Zonder het politieke statement, zou het werk niet meer dan deel uit maken van “de zoveelste tentoonstelling, alleen bekend bij een kleine kring van mensen”. Bovendien zou volgens de kunstenaars de connectie met Hongkongs politiek-economische toekomst al bekend geweest zijn bij de curator.

De kunstenaars vinden nu dat de discussie de verkeerde kant is uitgegaan. Die gaat niet meer over de inhoud van het statement, maar over de beschuldiging van contractbreuk en daarmee over de financiering van kunst in de openbare ruimte in Hongkong. Volgens de kunstenaars zouden ook veel collega’s zich om die reden tegen hen gekeerd hebben. Je kunt het die collega’s kwalijk nemen dat het hen meer gaat om de financiering van de kunst dan om de inhoud ervan. Dat argument laten Wong en Lam ook passeren. Ook de voorwaarde die het International Commerce Centre aan de te tonen kunst had gesteld dat die niet van politieke aard mocht zijn, wordt in Hyperallergic op de korrel genomen door Wong en Lam.

Je zou kunnen stellen dat collega’s van Wong en Lam ook politiek bedrijven door mee te gaan in het dictaat geen politieke kunst te tonen wanneer dat geëist wordt. Daarmee zijn zij zelf ook politieke kunstenaars geworden tegen wil en dank. Dat geldt ook voor de curator en de leiding van het festival. Het weghalen is een politiek statement, zo goed als het kunstwerk dat was. Het statement van de kunstenaars en het fysiek weghalen van het werk zijn daarmee onderdeel geworden van het kunstwerk zelf.

Hoewel deze zaak zich afspeelde ver weg in een heel ander deel van de wereld en onder de invloed van hele andere politieke toekomstverwachtingen en angsten, zegt dit ook iets over de impact van kunst in de openbare ruimte en onder welke voorwaarden die wordt toegestaan. Het laat ook iets zien over de actualiteit van een kunstwerk in de openbare ruimte (of van een kunstwerk in het algemeen), zeker wanneer het om een tijdelijk werk tijdens een manifestatie gaat. Een kunstwerk moet tijdens zo’n manifestatie de meeste actuele betekenis kunnen genereren. De grootspraak dat een goed kunstwerk een langduriger waarde, ja zelfs een eeuwigheidswaarde zou moeten vertegenwoordigen is juist vaak een drogreden om de actuele kracht van een kunstwerk in toom te houden, of om die gewoon niet toe te staan. Kunst wordt voor het nu gemaakt en dat heeft zo zijn consequenties. Veel kunstenaars en kunstliefhebbers schijnen zich maar latent bewust daarvan te zijn. De beslissing om een kunstwerk een bepaalde actuele lading te geven die tot discussie zal leiden, is een politieke beslissing; de beslissing om dat niet te doen, is dat evengoed.

 

Bertus Pieters

Zie ook: http://hyperallergic.com/303427/its-all-fear-circulating-interpreting-a-towering-artworks-removal-in-hong-kong/

2 reacties
  1. Hoi Bertus, ik denk ook dat wij hier niet doorhebben hoe intens politiek alles nu is in Hong Kong, in deze tijd. Een paraplu opsteken is al politiek. Luchtkwaliteit meten is politiek. Elke zinsnede waar het woord herinnering of toekomst of angst of overgang in voorkomt is politiek uit te leggen, en als je maar ver genoeg gaat, kan je elk woord wel in relatie leggen tot de overgang van HK naar vasteland China. Dat toont aan wat een enorme, dreigende, loodzware donderwolk het is die boven HK hangt. hoe het alles definieert en omgeeft.

    Like

    • Ja, Marije, daar was me een en ander over bekend. Ik heb me er een tijdje geleden in verdiept, juist omdat ik de situatie van Hongkong zo bijzonder vond/vind en me afvroeg hoe kunstenaars zich daaronder gedragen. Het protest met de paraplu’s is me ook bekend. Eigenlijk was het al bijzonder dat deze kunstenaars überhaupt iets met tijdsverloop deden. Niettemin vind ik dit ook voor de NLse kunstenaar van belang, juist omdat kunstenaars híér vaak onwetend van de (potentiële) politieke input van hun werk lijken te zijn, of de potentiële kracht daarvan. Ik heb inmiddels van een van beide kunstenaars ook begrepen dat dat ook voor een aantal Hongkongse kunstenaars geldt.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: